Last van nek- en schouderklachten?

Laat je door ons informeren

iconmonstr-school-15-240

Oorzaken

Als je nek- en schouderklachten ondervindt kan het de volgende oorzaken hebben: Ongeval/trauma, (vaak) langdurig in dezelfde houding, veel op de buik slapen, slapen op een te dik of te dun kussen, verkeerde werkhouding.

Of veel met hoofd voorover naar telefoon/tablet/boek kijken en/of stress.

Bekijk video
iconmonstr-accessibility-2-240

Symptomen

Bij nek- en schouderklachten kunnen de volgende symptomen aanwezig zijn: een stekende en/of zeurende pijn in nek of schouder gebied, stijfheid in de nek aan één of beide zijde, verminderde bewegelijkheid in de nek,

pijn in de schouders bij bovenhandse activiteiten, een verminderde bewegelijkheid van één of beide schouders. De klachten verergeren na langdurig in dezelfde houding zitten; bijvoorbeeld achter een pc. Bij stressvolle gebeurtenissen/situaties verergeren de klachten. Aan het eind van de dag een vermoeid gevoel in de nek.

Bekijk video
iconmonstr-time-6-240

Behandeling

De fysiotherapeut zal de klachten met name beoordelen op spierspanning, uitvoering van het bewegen van de nek/schouder en mobiliteit. Behandeling kan bestaan uit: massage, mobilisaties en oefeningen

De manueel therapeut zal de nek met name beoordelen op de functie van de gewrichten. Behandeling kan bestaan uit: manipulaties, mobilisaties en

Je kunt starten met het opvolgen van de tips op deze pagina.

Bekijk video
Wanneer naar de huisarts?

Bekijk de animatie

Nek- en schouderklachten?

Het aantal mensen dat jaarlijks last krijgt van nek- en schouderklachten ligt rond de 44.5% van de Nederlandse bevolking. Pijn in nek en schouders heeft verschillende oorzaken. De klachten komen voort uit de spieren, gewrichten en zenuwen.

In veel gevallen is er sprake van een combinatie van deze klachten. Bij spierklachten kun je denken aan een verhoogde spanning in de spieren, bijvoorbeeld ten gevolge van het langdurig in dezelfde houding zitten gedurende studie of werk.

Veel op de buik slapen en een verkeerd kussen (te dik of te dun) kunnen ook een oorzaak zijn voor het ontstaan en in stand houden van nekklachten. Daarnaast kan spierspanning optreden als gevolg van stress, maar ook door het niet goed functioneren van één of meerdere gewrichten. Een hoge spierspanning en/of een beperkte functie van gewrichten kan zowel zorgen voor een bewegingsbeperking in de nek als in de schouder.

Dus, mocht je je schouder niet meer optimaal kunnen bewegen dan hoef je niet gelijk te denken aan een Frozen Shoulder omdat dit ook goed vanuit de nek en/of bovenrug kan komen.

Pijn vanuit de zenuwen kan meerdere oorzaken hebben. Zo kan er sprake zijn van een nekhernia, waarbij een uitstulping van de tussenwervelschijf of een andere structuur vanuit de nek op een zenuw drukt. Hierdoor ontstaan er vaak klachten die verder gaan dan de schouder (meestal tot in de hand), welke gepaard kunnen gaan met pijnscheuten, tintelingen en doofheid.

Facebook

Wat kan jezelf doen?

Tip 1

Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten. Verander minstens elke 15 minuten van houding en zit niet langer dan 1 uur achtereen.

Tip 2

Zorg ervoor als je achter de computer zit dat het beeldscherm op ooghoogte staat en dat de hoogte van de stoel en het bureau op elkaar afgestemd zijn.

Tip 3

Maak geen gebruik van laptops, deze kun je niet in hoogte instellen; ook niet met een laptop standaard.

Tip 4

Blijf bewegen, ga door met je dagelijkse activiteiten. Verander echter de manier waarop je deze uitvoert indien de dagelijkse activiteiten voor klachten zorgen.

Tip 5

Slaap niet op de buik en denk erom dat je kussen niet te dik/te dun is.

Tip 6

Zorg regelmatig voor geestelijke en lichamelijke ontspanning om eventuele stress te verminderen.

Tip 7

Zet de binnenspiegel van de auto wat hoger zodat, wanneer je erin kijkt je genoodzaakt wordt om rechtop te zitten.

Tip 8

Zet een timer/ kookwekker op 30 minuten wanneer je een tablet of telefoon gebruikt, dit voorkomt dat je langer dan een half uur achter elkaar in een slechte houding zit.

Tip 9

Bij nekklachten kun je een warme douche nemen en dan binnen de pijngrens het hoofd draaien en zijwaarts kantelen. Dit houdt de nek soepel.

Tip 10

Bij nekklachten die langer dan één week aanhouden is het verstandig om een fysiotherapeut of manueel therapeut te raadplegen.

arjen-hettingaentrip

Arjen Trip

Ik vind het een uitdaging de oorzaak van de klachten te vinden. Samen met de patiënt werk ik dan aan een goede oplossing.

nicole-hettingaentrip

Nicole Kuperus

Bewegen betekend vrijheid en een beter leven. Mijn passie is mensen de mogelijkheid te geven te kunnen bewegen zonder beperkingen.

tjebbe-hettingaentrip

Tjebbe Hettinga

Iedere dag mensen beter kunnen laten functioneren in het dagelijkse leven maakt fysiotherapie voor mij een prachtig vak.